De Audi Q4 e-tron is Audi’s aanval op de familie volledig elektrische SUV-markt, dus het neemt alternatieven aan zoals de Ford Mustang Mach-E, de Kia EV6, de Hyundai Ioniq 5 en natuurlijk de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq – die beide mechanisch identiek zijn aan de onderkant.
Koop de versie met de grootste batterij van 77 kWh en je kunt er 317 mijl over doen voordat je hem weer moet opladen. Een kleinere batterij (52 kWh met een bereik van 211 mijl) is beschikbaar, en als je zin hebt, kun je een iets slanker, sportiever ogende Sportback-model hebben met een lagere daklijn en een scherp aflopende achterklep. Zie het als een auto voor de Instagram-generatie: gelikt, duur en erg trendy.
Het is een behoorlijk goed uitziende auto in beide vormen. De neus is erg rechtop en naar de klif gericht, met de gebruikelijke massieve Audi-grille (hoewel hij natuurlijk geen grille nodig heeft…) en hij ziet er eerder gebeiteld uit dan de zachtere, ronder ogende Volkswagen ID.4.
Je krijgt slim ogende LED-koplampen, grote lichtmetalen velgen die van 19 tot 21 inch lopen, en de Sportback met schuin dak zorgt zeker voor wat meer pit op de weg.
Binnenin is het allemaal erg eigentijds Audi – duur ogende materialen, een groot 10,1-inch touchscreen in het midden en een digitaal instrumentenpaneel van hetzelfde formaat om ervoor te zorgen dat het interieur zeer modern is. Over het algemeen voldoet de cabine aan de premium facturering van de badge, hoewel je hem zeker moet vergelijken met de Skoda Enyaq.
Toch is het goede nieuws dat de cabineruimte over het algemeen uitstekend is – de vlakke vloerindeling (de batterijen bevinden zich eronder) betekent dat de achterbank behoorlijk ruim is.
De Q4 ’40’ e-tron biedt de beste balans tussen bereik en prestaties. Ik zou voor de S Line-trim gaan, maar dan met een paar optionele extra’s.
Ga voor de mid-spec Q4 40 e-tron en je krijgt de grote 77kWh-batterij. Dat betekent dat je het langst mogelijke bereik van 317 mijl krijgt en het voelt behoorlijk stevig aan, maar niet uitzonderlijk snel.
Maar zelfs met dat vermogen is het niet zo leuk om te rijden – het is rustiger, zachter en verstandiger in de Audi-traditie. Zelfs de vierwielaangedreven 50 e-tron quattro is niet zo spannend. Als je op zoek bent naar scherpe bochten, gecombineerd met elektrisch vermogen, ga dan eens kijken naar de Ford Mustang Mach-E of de immer populaire Tesla Model 3.
Zoals bij de meeste elektrische auto’s, is het bereik in de echte wereld iets minder dan op het blikje staat. We waren gemiddeld 3 mijl per kWh, wat ongeveer 231 mijl tussen oplaadbeurten toelaat, wat niet al te armoedig is.