Als het op wenselijkheid aankomt, is de Volkswagen Passat altijd een beetje ‘Championship’ geweest naast het ‘Premier League’-trio van executive sedans dat de Audi A4, BMW 3-Serie en Mercedes C-Klasse is. De waarheid is echter dat de VW meer ruimte en comfort biedt, evenals een vergelijkbaar niveau van technologie, allemaal voor een lagere prijs – alleen niet de badge.
Als een duif onder de pauwen is ook de Volkswagen Passat traditioneel conservatief qua ontwerp in vergelijking met deze auto’s – zelfs Skoda’s Superb – maar dit nieuwste model heeft een paar aanpassingen ondergaan om het fris te houden. Er is een nieuw grilledesign, voor- en achterbumpers, led-koplampen in het hele gamma, nieuwe kleuren en lichtmetalen velgen en een sportieve R-Line-afwerking met zwarte velgen en exterieurafwerking. Oh, en de Passat-badge is nu centraal op de kofferklep gemonteerd. Blijkbaar.
Binnenin zijn de zaken niet dramatisch veranderd, dus de Passat ziet er nog steeds geruststellend solide uit en voelt aan, zowel qua ontwerp als qua materialen. Er zijn nieuwe afwerkingen en stoffen, opnieuw ontworpen deurpanelen en sfeerverlichting, terwijl VW nu behulpzaam Passat in grote letters op het dashboard heeft geschreven voor het geval je bent vergeten waar je bent. Het is geen A4 van binnen, maar het voelt van binnen zeker van hogere kwaliteit dan een Superb.
Binnenin bevindt zich ook de derde generatie Volkswagen-infotainment met touchscreen, terwijl de Passat ook de nieuwste versie van de digitale wijzerplaten van VW krijgt. VW moet de exacte specificaties nog bevestigen, maar het dashboard zal waarschijnlijk in drie formaten (6,5, 8,0 en 9,2-inch) komen met Apple CarPlay en Android Auto, en zijn nu verbonden met online diensten, waardoor een scala aan diensten op aanvraag beschikbaar wordt. , inclusief de mogelijkheid om functies via uw smartphone te bedienen.
We hebben het systeem met het grootste scherm uitgeprobeerd, dat helder is, reageert op aanraken, knijpen en zoomen en een bestemming vasthouden is eenvoudig, waardoor het een van de beste touchscreen-systemen is die er zijn – hoewel we nog steeds de voorkeur geven aan BMW’s iDrive vanwege het gebruiksgemak . VW’s 11,7-inch digitale wijzerplaten zijn eveneens gemakkelijk te begrijpen en u kunt door drie-weergave-lay-outs bladeren, afhankelijk van hoe u uw informatie wilt weergeven.
Er is serieus badge-snobisme als het gaat om Audi, BMW en Mercedes, maar deze Passat is een extreem sterke executive sedan
De voorstoelen van de Volkswagen Passat zijn een zeer comfortabele plek om achterover te leunen en kilometers te maken tijdens een lange rit. De ruimte achterin is niet zo royaal als in een Skoda Superb, maar de zachtere centrale stoel van de VW maakt het beter om drie volwassenen naast elkaar te vervoeren. De bagageruimte van 586 liter is ook niet zo groot als die van de Skoda, maar is nog steeds enorm en veel groter dan die van een A4, 3 Serie of C-Klasse.
Er zijn niet minder dan acht motorkeuzes voor uw Passat: vier diesels, drie benzinemotoren en een GTE plug-in hybride. Afhankelijk van het model krijg je ook de keuze uit vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak. Als u niet veel kilometers maakt, heeft de 150 pk sterke 1,5-liter benzinemotor van VW de beste balans tussen vermogen en zuinigheid, of, als u veel snelwegkilometers aflegt, dan zal de 150 pk sterke 2,0-liter een verstandigere keuze blijken te zijn. het brandstofverbruikfront.
Zowel de privé- als de bedrijfswagen moeten echter rekening houden met de GTE. Hij combineert een 1,4-liter benzinemotor, een batterij van 13 kWh en elektromotoren, wat betekent dat hij volledig opgeladen ongeveer 55 kilometer kan afleggen op elektriciteit tot 130 km/u. Als dat is gebeurd, neemt de motor het over, of in de sportieve GTE-rijmodus werken de twee samen om pittige prestaties te leveren.
Maar snel met de Passat over landwegen rijden is niet bepaald leuk. Zijn zachte vering en vrij langzame besturing maken hem beter geschikt om comfortabel en stil over de snelweg te rijden, iets wat nog meer ontspannend wordt door VW’s optionele Travel Assist die met een druk op de knop accelereert, remt en stuurt om u op uw rijstrook te houden tot 130 km/u.
Hij is net zo comfortabel en gemakkelijk te besturen in de stad, wat allemaal resulteert in een zeer aan te bevelen executive saloon. De enige keuze die je moet maken, is of je de iets goedkopere en zelfs meer gerieflijke Skoda Superb wilt, maar zo niet, dan zul je niet teleurgesteld zijn.