De Volkswagen ID3 is een nieuwe elektrische auto met een indrukwekkende actieradius en veel binnenruimte. Het is echter niet zo luxueus als een Golf en sommige knoppen en schakelaars zijn vervelend om te gebruiken.
Is de Volkswagen ID.3 een goede auto?
De Volkswagen ID3 is de eerste zelfstandige volledig elektrische auto die VW heeft geproduceerd. Het is een familie-hatchback met vijf deuren, ruimte voor vijf binnen en kan met het 58 kWh batterijpakket tot 424 km elektrisch rijden. Als de ID3 specificaties u kunnen bekoren, dan moet uw deze elektrische auto zeker vergelijken met de Nissan Leaf, Kia e-Niro SUV of de Hyundai Kona Electric SUV.
Uit onze gegevens blijkt dat kopers van elektrische auto’s alle modellen elektrische sloepen in overweging nemen, van de kleine Renault Zoe tot de Tesla Model 3. Bekijk onze website voor elektrische auto’s voor meer informatie.De ID3 1st heeft looks die velen zullen aanspreken. De ID3 heeft een soort gezicht met led matrix koplampen die bewegen als ogen, led-verlichting en voorbumper die een beetje een grijns opleveren. De grijns is met een vijf sterren Euro NCAP waardering in ieder geval niet onterecht.
Wat is goed
- Indrukwekkende binnenruimte
- Fatsoenlijk infotainmentsysteem
- Groot bereik en laadtarieven
Wat is er niet zo goed
- Voelt op sommige plaatsen goedkoop aan van binnen
- Eigenzinnige schakelinstallaties frustreren
- Softwareproblemen op vroege auto’s
Binnenin kun je in de elektrische Volkswagen id3 kiezen uit drie kleurenschema’s, waaronder oranje en wit. De getoonde kwaliteit is niet bijzonder. Het hoofdbestanddeel van het dashboard en middenconsole bestaat uit hard plastic en dat geeft niet bepaald een premium gevoel. Dat plastic is niet zo’n grote verrassing voor ons: VW probeert de instapversie beschikbaar te maken voor rond de € 30.000, vergelijkbaar met een Golf diesel. Aangezien accu’s zo kostbaar zijn, moet men bij dit elektrische model op andere kosten besparen. Dat zie je en voel je. In een e-auto van 30 mille is dat sobere plastic aanvaardbaar, maar de id3 1st plus die wij reden, gaat door de vele extra’s voorbij de 50 duizend euro en dan wordt het een ander verhaal. Toch heeft het dashboard van de ID3 een strak, futuristisch ontwerp dat niet lelijk is. Bovendien, het augmented reality headup display toont relevante informatie. Dat interieur wordt gedomineerd door twee grote schermen, standaard op de id3. De eerste is vergelijkbaar met het Active Info Display dat momenteel beschikbaar is op de Volkswagen Golf. Het is in staat om te schakelen tussen verschillende reisinformatie, travel assist, met een druk op een knop op het stuur. Schreven we al dat, zeker niet onbelangrijk in de winter, het stuurwiel verwarmbaar is?
Het andere display is een 10-inch touchscreen in het midden van het dashboard. Het is helder, heeft een hoge resolutie en reageert prettig op aanraking, terwijl de menu’s van het systeem gemakkelijk te volgen zijn. De stembesturing, natural voice control, is echter een beetje wisselvallig, terwijl VW’s voorbeeld van grillige aanraakgevoelige schuifregelaars voor het volume, klimaatregelaars en multifunctionele wielknoppen je vaak doen afvragen waarom ze de moeite namen.
Binnenruimte is een ander verhaal – de ID3 is serieus indrukwekkend. Omdat er geen grote motor of versnellingsbak is, hebben elektrische auto’s veel meer ruimte dan een benzine- of dieselauto van vergelijkbare grootte. Daarom biedt de binnenruimte voldoende comfortabele ruimte voor vier lange volwassenen. Bedenk echter dat de auto met het hoogste bereik een strikte vierzitter zal zijn dankzij de grotere accu. De ID3 is ongeveer even groot als de golf maar biedt wel veel meer bagageruimte.
De nieuwe ID3 zal uiteindelijk verkrijgbaar zijn met drie pakketten – 48 kWh, 58 kWh en een 77 kWh accu. Hoe groter de accu, hoe groter het bereik en hoe langer het duurt om op te laden. Uitgerust met de kleinere accu heeft de elektrische ID3 circa 300 km actieradius volgens VW. Ze hebben allemaal een elektromotor van 204 pk.
Elektrische auto’s met middelgrote accu’s hebben ongeveer 390 km actieradius, hoewel we het zelf hebben uitgeprobeerd en er 330 met de elektrische ID3 hebben gehaald. De 77kWh auto’s gaan het verst, met een grote actieradius van 550 km. In de praktijk zal dat in de winter dichter bij 425 km actieradius zijn.
50 kW opladen is standaard, maar de duurdere modellen krijgen 100 kW. U kunt het 58kWh model in 31 minuten tot 80% opladen, als u tenminste een 100kW oplader kunt vinden. Thuis opladen is een nachtelijke klus en het zou ongeveer € 12,- moeten kosten om het 58 kWh-model van leeg naar vol op te laden en mobiliteit te verkrijgen voor weer zo’n 400 km.
In de stad zorgen de lichte besturing, de elektrische aandrijving en het uitstekende zicht naar voren van de ID3 voor scherpe bochten en parkeren een fluitje van een cent. Het zicht aan de achterkant is een stuk slechter, hoewel sensoren aan de achterkant standaard zijn. Het voelt stevig over hobbels met de 19 inch velgen, maar nooit echt ongemakkelijk. Op de snelweg zijn de adaptive cruise control en de rijstrookbehoudassistent lane assist uitermate handig buiten de spits. In het donker doen de iqlight led matrix koplampen hun werk naar behoren.
Aanvullende specificaties Volkswagen ID3
De ID3 is dus een grotere auto dan je denkt, met een goed infotainmentsysteem en een indrukwekkend bereik voor het geld. Houd er rekening mee dat er de komende jaren meer elektrische modellen van Volkswagen zullen komen zodat u, als u een fervent vw en zakelijke rijder bent, meer keuze krijgt. VW bedrijfswagens kijkt uit naar de komst van de ID4, die een flink grotere auto is, maar nu is de ID3 business ook al een interessante keuze.
De Volkswagen ID3 heeft een serieus praktisch interieur. In elk van de portiervakken is ruimte voor een fles water van 1,5 liter, terwijl in de middenconsole nog twee of drie flessen kunnen worden opgeborgen. Achter de bidonhouders bevindt zich een kleine opbergruimte waarin u uw telefoon kunt opbergen en hij biedt draadloos opladen. Ook voor een familie is het een goede optie die bijvoorbeeld met volkswagen private leasen betaalbaar en volledig co2neutraal een auto kopen kan.
Het centrale opbergvak tussen de voorstoelen is enorm groot en heeft een verplaatsbare verdeler en twee USB-C-aansluitingen. Als uw telefoon een traditionele USB-verbinding gebruikt, moet u in een adapter investeren.
De achterpassagiers worden ook redelijk goed verzorgd, met grote achterportiervakken, vakken aan de achterkant van de voorstoelen en een neerklapbare centrale armsteun die een drietal bekerhouders bevat.
De ID3 1st max biedt ook keyless entry of keyless acces in goed nederlands.
De nieuwe Volkswagen ID3 heeft 385 liter bagageruimte met de achterbank omhoog, wat meer dan een partij is voor de nieuwste Golf van 381 liter. Hij is groter dan de 375 liter van de nieuwste Ford Focus.
De kofferbak heeft een goede, regelmatige vorm en zal gemakkelijk plaats bieden aan vijf handbagage koffers. Sterker nog, het heeft een verstelbare vloer, waardoor u de bagageruimte kunt maximaliseren of de vloer op dezelfde hoogte kunt houden als de kofferbakrand om bagage er gemakkelijk in en uit te schuiven. Wanneer de vloer zich in de hogere positie bevindt, blijft er een behoorlijke ruimte onder zodat u items uit het zicht kunt verbergen.